senetensbehandling har god effekt ved

Senetensbehandling har positiv effekt ved:

Fibromyalgi og træthedssyndrom

Sportsskader

Skuldersmerter (herunder frossen skulder)

Fod, knæ, hofte og ryg-smerter

Museskader

Golfalbue

Piskesmæld

Scoliose

Morbus Scheuermann

Discusprolapser

Nakke- og lændesmerter

Ischiassmerter

Genetablering af hensigtsmæssig kropsholdning

behandling ledsaget af instruktion i holdningskorrigerende øvelser (S-formsøvelser)

Bækkenløsning

Spædbørnskolik

Stress og andre psykiske ubalancer

Sociale adfærdsubalancer (f.eks. ADHD)

Hvordan en behandling foregår:

Første besøg i klinikken varer 60 - 90 minutter. Efterfølgende behandlinger varer 45 - 60 minutter.

Ved første besøg vurderer jeg din kropsholdning, ser på skævheder, fodstilling og på hvordan du står og noterer eventuelle ubalancer.

Evt. suppleres med forskellige test af reflekser, balance, muskelkraft og benlængdemåling.

Der optages journal ud fra en grundig samtale, så der skabes klarhed over både aktuelle problemstillinger og tidligere skader. Jeg tilstræber at skabe et helhedsbillede af dig og de årsager og sammenhænge, der er årsagen til din henvendelse til klinikken. Dette for at kunne give dig den bedste vejledning i forhold til den hverdag, der er din virkelighed.

Er du i besiddelse af billeddiagnostisk materiale og beskrivelser fra røntgenundersøgelser eller MR-skanninger, så medbring gerne materialet, da jeg med mine 20 års erfaring fra billeddiagnostikken kan hjælpe dig med at gennemgå og forklare dem.

Den manuelle behandling foregår som en blanding af strøg langs musklerne og tryk på senerne, hvorved senetenene stimuleres og musklerne afspændes. Behandlingen starter ved fødderne, hvorefter hele kroppens forside og bagside behandles. Afslutningsvis behandles nakke og hoved. Ved behov for ekstra afstressende behandling, behandles ansigt, hovedbund og nakke mere intensivt.

Det er en blid og effektiv behandling af muskel- og ledsmerter. Balancen mellem knogler, muskler og nervesystem genoprettes, så også leddenes bevægelighed og kropsholdning korrigeres.

Under behandlingen opfordres du til at yde en lille spænding i den muskel, der behandles. Dette øger afspændingseffekten.

Mellem behandlingerne opfordres nogle patienter til at lave små enkle øvelser hjemme. Formålet med dette er at minde kroppen om den nye balance og fastholde musklernes længde ind til næste behandling. Derudover medvirker øvelserne til at ændre uhensigtsmæssige vaner og i stedet indarbejde en gunstig, bæredygtig og ledbeskyttende holdning i det daglige. Dette også for at behandlingens resultat skal være varigt.

Holdningskorrigerende vejledning sker ud fra Flemming Vestbergs principper for statikkorrektion.

Ved statikkorrektion lærer patienten at bevæge sig, så kroppen belastes gennem de led, der er skabt til at være vægtbærende og ved hjælp af de stærkeste muskler. Herved aflastes eksempelvis rygsøjlens bagerste, svage del og på den måde (blot ved adfærdsændring) kan en discusprolaps gå i sig selv.

Det er også en god idé at deltage i den specielle gymnastik kaldet S-formstræning. Så indarbejdes øvelserne grundigt.